Wednesday 21 May 2008

Simple practices - Part 1

One of the practices we started using some time ago in the team I'm part of, is a kind of 'stand-up meeting' twice a week.
Basically, we, the Argentinian team members, meet around 15 minutes in the the beginning of week to discuss the week goals and tasks and 15 minutes on Fridays (not the fast food shop :P) to check the status of our previous goals.

Our initial motivation on doing this was:

Visibility and focus:
As our team leader, project manager (and the rest of the team) don't work with us in the offices in Argentina, sending a summary of the weekly goals and tasks lets them have a better idea about the work progress on our projects and also lets them analyze the we're really focusing on the important tasks or if there's something we're missing.

Problems discussion:
The fact of talking about the tasks assigned to each of the members of the development team lets us treat common problems from different points of view. Sometimes we're in the need of solving problems that look isolated but we realize, while discussing solutions for them, that there are other possible generic ways to, not only solve our isolated problem, but to ease other members work or even prevent future issues. This leads to development integration in the group for a common goal and
time/resources saving.

When we reach the end of the week, we analyze the amount to completed and pending tasks and we also add a list of 'unplanned' tasks that were done.
Although this is a very simple practice, sometimes it becomes hard to get out of the daily routine and join altogether in a short meeting. However, we're now
realizing about the benefits of doing so.


Spanish version...

Una de las prácticas que adoptamos hace un tiempo en el equipo en el que trabajo es la de tener reuniones cortas dos veces por semana.
Los que hacemos basicamente es juntarnos unos 15 minutos para dar comienzo a la semana estableciendo objetivos semanales y otros 15 minutos los viernes para cerrar la semana y ver el estado de los objetivos planteados anteriormente.
Nuestra motivación para esto originalmente fue:

Visibilidad y enfoque:
Como tanto nuestro team leader, project manager (y resto del equipo) no trabajan en las mismas oficinas que nosotros (ni en el mismo país, y tampoco hablan nuestro idioma), enviar un resumen a principio de semana con las tareas de las que se vá a encargar cada uno le permite al resto del equipo tener una mejor idea acerca del progreso del trabajo de cada uno y, a la vez, analizar si se está poniendo foco correctamente en las tareas asignadas o si queda algun asunto pendiente en el que no se está trabajando y es de importancia.

Conocimiento de problemáticas:
El hecho de discutir las tareas que cada uno realizará durante la semana muchas veces nos permite tratar problemáticas comunes desde otro punto de vista. Muchas veces necesitamos solucionar problemas que parecen ser aislados y al poner en común los temas en los que estamos trabajando nos damos cuenta de que una solución genérica puede atacar varios problemas de distintos miembros de l grupo a la vez.

En el cierre semanal establecemos la cantidad de tareas completadas, la cantidad de tareas pendientes y agregamos las tareas 'no planificadas' que fueron realizadas.
Si bien es una práctica muy simple, muchas veces cuesta cortar con la rutina para juntarse a hablar unos minutos. Sin embargo, esto resulta más que beneficioso para nuestro equipo.

No comments: